Hållbarhet lika med lönsamhet

Marcus Lind 25 juni 2012 0 KOMMENTARER | PUBLICERAD UNDER Nyheter

Hållbarhet lika med lönsamhet

Pär Larshans är hållbarhetsutvecklare på Max Hamburgare och höll på måndageftermiddagen ett inspirerande föredrag angående hur företag kan bli mer lönsamma genom hållbarhetsutveckling.

 

Larshans berättade lite om en studieresa i USA, där det konstaterades att ingen tog ansvar för ohälsosam mat. Kort därefter introducerades Max Delifresh-sortiment. Delifresh skapade stora rubriker när en man lyckades gå ner avsevärt i vikt genom att äta enbart Delifreshburgare till frukost, lunch och middag. Diabetesorganisationen ville dessutom initiera ett samarbete med Max eftersom de kunde erbjuda snabbmat för diabetiker.

 

Max utökade alltså sina två grundprinciper – smak och kvalitet – med en tredje – ansvar. Larshans delar in den tredje punkten i två delar: socialt och ekologiskt ansvar. Det sociala ansvaret utgår ifrån att rätt person ska vara på rätt plats och att företaget måste arbeta bort fördomar mot handikappade och nysvenskar. Genom detta började Max anställa grupper som vanligtvis har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Och varför ska man göra det? För att det är lönsamt och stärker varumärket. Larshans visade flera diagram som pekar på att Max har en mycket framgångsrik vinstutveckling och kundnöjdhet.

 

Det ekologiska ansvaret grundar sig i fyra principer: att unvika utnyttjande av berggrunden, unvika gifter, undvika förstörelse av Jorden och undvika att hindra människor från att tillgodose sina behov. Den största miljöboven i Max produkter är nötköttet. Problemet ligger enligt Larshans hos de svenska leverantörerna som varken sorterar kött efter kvalitet eller kvalitet ur miljöaspekt. Företaget har därför infört en ”skatt” i form av trädplantering för att på något sätt kompensera. De har dessutom miljöeffektiva restauranglokaler och klimatmärkning på menyn, en märkning som gör det möjligt för konsumenten att göra aktiva val.

 

Ted Lundwall